×
logo
logo

Nie dajmy się zadymić

W Europie nie ma procederu, który byłby tak powszechny, tak szkodliwy i tak bezkarny jak usuwanie filtrów z diesli. Ignorowanie go odbije się nam czkawką. Co powinniśmy zrobić?

Diesle trują bardziej! Ta wiadomość spadła na ich właścicieli jak grom z jasnego nieba. Ale powinna niepokoić wszystkich.

Połowa pojazdów mijanych na ulicy to diesle. W tym tiry, które wyprzedzamy, i autobusy, którymi dojeżdżamy. Opatrzyły nam się czarne obłoczki wydmuchiwane z ich rur wydechowych przy ruszaniu i przyspieszaniu. - Przecież to tylko sadza - uspokoił mnie kiedyś właściciel diesla. Pewnie sądził, że równie niewinna jak ta, którą wymiatamy z kominka. Teraz widać, jak bardzo się mylił.

Przez lata z dieslami było tak jak z papierosami - dużo poszlak, mało dowodów. Te pojawiły się niedawno. Były na tyle mocne, że w 2012 r. WHO przyznało, iż spaliny diesli powodują raka płuc i pęcherza, a kontakt z nimi szkodzi tak jak bierne palenie.

A ta sadza z obłoczków? Jest silnie rakotwórcza - nasączona głównie metalami ciężkimi i węglowodorami. Do tego bardzo drobna, a więc długo utrzymująca się w atmosferze i łatwo wnikająca do płuc.

Że coś jest na rzeczy, zorientowałem się kilka lat wcześniej, jeżdżąc z synem w góry: w autach benzynowych nigdy nie miał choroby lokomocyjnej, za to w dieslach - często. Nieraz trzeba było stawać, a nawet czyścić kabinę. Nie dowiem się, czy bardziej z winy spalin, których może nawdychał się na postoju, czy dźwięku i wibracji silnika w trakcie jazdy.

Nie chcę, by tracił zdrowie przez diesle, bo te najbardziej zagrażają dzieciom. Amerykańskie Centrum Kontroli Chorób (CDC) przyjrzało się dieslowskim autobusom szkolnym i korzystającym z nich uczniom: autobusów jest ponad 600 tys., uczniów - 24 mln. Z czego aż 4,5 miliona cierpi na astmę. Zdaniem CDC z powodu dieslowskich spalin, których stężenie w pojeździe i wokół przekracza dopuszczalną normę nawet 30 razy. Wdrożono program Clean Bus - teraz autobusy muszą spełniać ostrzejsze normy czystości spalin, a ich kierowcy wyłączać silnik na postoju.

W ciągu kilku lat skończy się dolce vita dla diesli

Dalej niż Ameryka idzie Europa, gdzie diesli jest dużo więcej. Ich 10-krotnie wyższe koszty zdrowotne i perspektywa unijnych sankcji przestraszyły władze wielu miast. W Berlinie najstarsze diesle już dziś nie mają wstępu do ścisłego centrum. W Londynie będą najpewniej obłożone dodatkową opłatą.

Bruksela zadba, by w ciągu kilku lat skończyło się dolce vita dla diesli od dekady faworyzowanych (nie w Polsce) niższymi podatkami. Jej urzędnicy nie chcą zwiększenia fali nowotworów. Ale nawet oni nie przewidzieli tego, co wyprawia się w Polsce: sądząc po liczbie wyspecjalizowanych firm, wycinanie filtrów z diesli stało się u nas plagą. Owszem, te filtry sądrogie i kłopotliwe , ale konieczne, bo zatrzymują sadzę - najgroźniejszy składnik spalin. Bez nich diesle trują o wiele bardziej. Mimo to w Polsce wycina się je masowo i bez zmrużenia oka. Po co? Żeby uniknąć kłopotów na drodze i kosztów w serwisie. Żeby nie wydawać na nowy filtr (od 3000 zł wzwyż), lecz zarobić na starym (punkty złomu płacą za nie 700-1700 zł). I żeby auto lepiej jeździło (większa moc) i mniej spalało. Korzyści spore i wymierne. Koszty niewielkie, ryzyko żadne. Choć to zabronione, nikt tego nie sprawdza i nikt za to nie karze.

- Jak się sprawuje Insignia? - pytam taksówkarza. - Daje radę, ma rok dopiero. - A filtr DPF? - dociekam, słysząc, że to diesel. - Ten od sadzy? Już wyciąłem. Tak jest lepiej i taniej - mówi bez skrępowania.

W Niemczech ryzykowałby utratę licencji, dowodu rejestracyjnego i przynajmniej tysiąc euro kary. W Polsce może liczyć na bezkarność i zrozumienie. A koszty zdrowotne? Są odroczone i rozproszone, a więc nieistotne. "Spaliny trują? Mniej niż piece. Poza tym rura wydechowa jest z tyłu, więc ja ich nie wdycham" - kpią na forach właściciele diesli z usuniętym filtrem. I nad rurą wydechową naklejają dumny napis "Diesel musi dymić". Na Facebooku jest nawet fanpage o takiej nazwie. "Życzę wszystkiego najlepszego w nowym roku, jak najmniej awarii waszych kopciuchów, dużo dymu i sadzy z wydechu i więcej hajsu na tuningi!" - pisze założyciel.

W Europie nie ma procederu, który byłby zarazem tak powszechny, tak szkodliwy i tak bezkarny. Nie wolno go ignorować, bo odbije się nam czkawką.

Co powinniśmy zrobić?

Przede wszystkim:

1. Wprowadzić kary za usuwanie filtrów i katalizatorów.

2. Wprowadzić nakaz kontroli spalin we wszystkich autach z silnikiem diesla (próba zadymiania) w ramach okresowych badań technicznych.

3. Wprowadzić wymóg posiadania przez wybrane stacje kontroli pojazdów pięciogazowych analizatorów spalin dla diesli (cena około 20 tys. zł).

4. Kontrolować na nich skład spalin osobowych diesli zakwestionowanych przez drogówkę oraz nowo rejestrowanych aut używanych.

5. Zobligować stacje serwisowe i kontroli pojazdów do zatrzymywania dowodu rejestracyjnego w przypadku stwierdzenia braku filtra lub katalizatora.

6. Uświadomić funkcjonariuszom drogówki rangę i skalę problemu.

7. Wyposażyć w przenośne analizatory spalin po kilka radiowozów w każdym dużym mieście.

8. Rozpocząć kampanię społeczną piętnującą usuwanie filtrów.

9. Wprowadzić interwencyjny telefon i adres e-mailowy, gdzie każdy mógłby zgłaszać przypadki nadmiernie dymiących aut, autobusów i ciężarówek.

10. Zabronić punktom skupu złomu przyjmowania filtrów i katalizatorów od osób fizycznych.

Autor: Artur Włodarski
źródło: http://wyborcza.biz/biznes

 

informacje

Polski Alarm Smogowy zaniepokojony niską skutecznością programu Czyste Powietrze skierował do prezesa NFOŚiGW Piotra Woźnego list z apelem o jego (...)
Od 1 lipca 2018 roku, zgodnie z uchwałami antysmogowymi dla Dolnego Śląska, zabronione jest spalanie m.in. węgla brunatnego oraz paliw (...)
Napisał dla nas- Dolnoślaskiego Alarmu Smogowego tekst pan Witold Gorączko, geograf i klimatolog. Traktuje o mało znanym i jak sądzę rozpoznanym (...)
Do celów grzewczych wykorzystywane są m.in plastiki, opakowania z tworzyw, stare meble, ramy okienne, olej przepracowany. Problem spalania odpadów jest (...)
Stanowisko Dolnośląskiego Alarmu Smogowego na Dzień Czystego Powiertrza
Polski Alarm Smogowy poprosił serwis ogłoszeniowy OLX o natychmiastowe usunięcia ogłoszeń o sprzedaży mebli do spalenia. Zdaniem działaczy mogły one (...)
Controlling our own emissions is a good idea, but plenty of the pollution problems most nations face come from abroad. (...)
Dzisiaj Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargi na tzw. uchwałę antysmogową, przegłosowaną w ubiegłym roku przez radnych sejmiku Małopolski.
Stacja pomiarowa na Dobrzecu nadal odnotowuje przekroczenie w powietrzu dopuszczalnego poziomu groźnego dla zdrowia pyłu PM10. Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego (...)
więcej
2016-09-13
Śląskie: ponad 1,5 tys. wniosków na rzecz ograniczenia niskiej emisji (...)
2016-08-05
Razem dla czystego powietrza na Dolnym Śląsku
2016-07-23
[Program ochrony powietrza] (...)
2016-07-23
Zdzisław Kuczma nie odpuszcza. Sypią się kolejne doniesienia do prokuratury
2016-07-23
W Polsce nie ma czym oddychać
2016-06-27
Dofinansowanie do ograniczenia niskiej emisji w woj. śląskim
2016-06-12
Proszą papieża o pomoc w rozwiązaniu problemu smogu w Krakowie
2016-06-02
Dolny Śląsk nie chce się dusić!
2016-05-30
Lokalne Partnerstwa Niskoemisyjne – katalizator zmian na lepsze!
2016-05-23
We wtorek składamy podpisy pod apelem o uchwałę antysmogową.
2016-05-23
Wrocławianie coraz gorzej oceniają jakość powietrza i prezentują większą motywację (...)
2016-05-17
Zadośćuczynienie za zanieczyszczone powietrza
2016-05-17
Katowice. Obywatelski projekt uchwały ws. poprawy jakości powietrza
2016-04-27
Zakaz wyjścia z przedszkoli, gdy jest smog
2016-03-28
Gorzów Wlkp. 13 mln zł na realizację programu "Kawka" w (...)
2016-03-24
Rabka-Zdrój: Burzliwa dyskusja o zanieczyszczeniu powietrza w gminie
2016-03-22
ODPOWIEDZIALNE WŁADZE ŹLE INFORMUJĄ MIESZKAŃCÓW O SMOGU
2016-03-18
POLSKA CZERWONĄ WYSPĄ NA MAPIE EUROPY
2016-02-05
Raport PAS: Wpływ zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym na umieralność: analiza (...)
2016-02-04
Wkrótce uchwała antysmogowa na Dolnym Śląsku?
2016-02-02
Będzie zakaz palenia węglem i drewnem na Dolnym Śląsku?
2016-01-29
Wrocławscy radni chcą walczyć ze smogiem.
2016-01-29
Rafał Dutkiewicz pisze do marszałka w sprawie walki ze smogiem. (...)
2016-01-26
Miniprzewodnik po wielkim smogu we Wrocławiu
2016-01-16
Zakaz spalania węgla w Krakowie
2016-01-13
Kilka uwag nt. błękitnego węgla. Warto o tym dłużej podyskutować.
2016-01-11
Smog to nie tylko Kraków, w Zakopanem źle od paru (...)
2016-01-08
Raport GIOŚ przedstawiający zanieczyszczenie powietrza
2015-12-18
Opolska firma walczy o czystsze powietrze
2015-12-11
Komisja pozywa POLSKĘ do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku ze (...)
2015-12-11
Uchwała antysmogowa dla Krakowa
2015-12-04
Czyste powietrze na Święta
2015-11-25
Opłatą smogową w turystę?
2015-11-20
Relacja: Konferencja KOSZTY SMOGU
2015-11-19
Śląskie: Wspólnym głosem za czystym powietrzem
2015-11-13
Czy Polacy mają żelazne płuca?
2015-11-07
Alarm! Smog we Wrocławiu. Prezydent prosi o pomoc straż
2015-11-04
Lepiej plakatem w smog, niż milczeć o ludziach do (...)
2015-11-02
W Dzień Zaduszny o duszącym problemie
2015-10-30
Solidarność apeluje: nie zniszczyć rynku węgla opałowego
2015-10-30
Wyniki konkursu na plakat Plakatem w Smog
2015-10-15
Sowa: więcej światła, mniejsze rachunki za prąd w Krakowie
2015-10-11
Walka z niską emisją na Śląsku
2015-10-07
Prezydent podpisał ustawę antysmogową – jest nadzieja na czyste powietrze!
2015-10-05
Wyjście smoga w Rybniku
2015-09-26
Wrocław: Konferencja EKOWYZWANIA
2015-09-12
Obywatele apelują do prezydenta o podpisanie ustawy antysmogowej
2015-09-03
Konkurs na plakat
2015-08-18
Wrocław: Kolejna KAWKA
2015-08-04
Francja: Raport Senatu - Zanieczyszczenie powietrza kosztuje Francję 100 miliardów (...)
2015-07-12
Wrocław konsultuje Plan Gospodarki Niskoemisyjnej
2015-05-25
Apel do Ministra Zdrowia w sprawie poparcia rezolucji WHO (...)
2015-05-12
Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii nakazał rządowi podjąć natychmiastowe działania służące (...)
2015-05-11
Inauguracja *Pracowni miast*
2015-05-11
WHO: roczne koszty zanieczyszczenia powietrza w Polsce to 101,8 mld (...)
2015-05-04
Wrocław ósmym najbardziej zanieczyszczonym miastem Europy. Zazieleńmy go! [ROZMOWA]
2015-04-27
Nie dajmy się zadymić
2015-04-23
Coraz więcej samorządów decyduje się na ekologiczne pojazdy w transporcie (...)
2015-04-20
Prawo do oddychania czystym powietrzem? Jeszcze nie teraz
2015-04-20
Eksperci: Krajowy Program Ochrony Powietrza nie oczyści atmosfery
2015-04-08
Czy polskie kominy muszą truć?
2015-04-02
Jak świat walczy ze smogiem
2015-03-26
Czy mamy czyste powietrze na zielonym Biskupinie? Wyniki niezależnych pomiarów (...)
2015-03-20
Cieplice - Zdrój czy Cieplice -Truj?
2015-03-05
Polska się dusi. Za takie powietrze grozi nam 4 mld (...)
2015-02-11
Lokalne inicjatywy jednoczą się w walce o czyste powietrze i (...)
2015-02-09
Jak pomóc samorządom w walce z tzw. niską emisją?
2015-02-09
Minister Gospodarki ignoruje konieczność poprawy jakości powietrza w Polsce (...)
2015-01-29
Strzeżcie się truciciele! Namierzymy was wszędzie!
2015-01-23
Żyjesz we Wrocławiu? To życie będzie aż o 28 (...)
2014-10-25
Weź głeboki Oddech

Kim jesteśmy?


Organizacja powstała z inicjatywy obywateli przy wsparciu wrocławskich organizacji społecznych. W EKOCENTRUM we Wrocławiu 9 czerwca 2014 r. odbyło się spotkanie zawiązujące Inicjatywę na rzecz czystego powietrza na Dolnym Śląsku. Wzięli w nim udział zaniepokojeni stanem powietrza mieszkańcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, nauki, biznesu oraz eksperci energetyczni.
Kilka miesięcy później, 7 października 2014 r., podczas spotkania Inicjatywy przyjęto nazwę: Dolnośląski Alarm Smogowy. Inicjatywa na rzecz czystego powietrza. Postanowiono również, że, inicjatywa zarejestruje się jako stowarzyszenie oraz będzie zabiegać o środki na wsparcie kampanii informacyjnej na rzecz czystego powietrza na Dolnym Śląsku.

poczta@dolnoslaskialarmsmogowy.pl